
Види театралізованих ігор
Настільний театр іграшок.
У цьому театрі використовуються різноманітні об'ємні іграшки або фігурки з картону, фанери. Це можуть бути і фабричні іграшки, гумові або дерев'яні, або іграшки-саморобки з природного і покидькового матеріалу. Головна вимога до них - щоб іграшки та поробки стійко стояли на столі і їх легко можна було пересувати.
Настільний театр картинок.
Діти дошкільного віку з великим задоволенням розглядають картинки у книжках, та якщо малятам показати рисунки в русі, Це принесе їм ще більше задоволення.
Для театру картинок необхідно добирати рисунки-оформлення для певного сюжету літературного твору і, читаючи казку, вірш чи оповідання, пересувати зображення персонажів відповідно до зміни декорацій. Саме такі вистави допоможуть дошкільнятам яскравіше сприймати літературний твір і сприятимуть розвитку образного мислення.
Театр народної іграшки
Для виготовлення театру народної іграшки необхідно зовсім небагато - дібрати за розміром дерев'яні іграшки для казки. До початку вистави потрібно обов'язково ознайомити дітей із кожною іграшкою: показати її. Назвати, дати малятам потримати її в руках. Дуже добре, якщо самі малята братимуть участь у ляльковому спектаклі.
Стендові театралізовані ігри
Стенд-книжка
Використовуючи стенд-книжку, педагог легко може показати дітям динаміку та послідовність певних подій за допомогою змінних ілюстрацій. Такі стенд-книжки виготовляються у вигляді ширми для ігор-подорожей.
Фланелеграф
У цьому театрі використовуються зображення які самостійно можуть вибиратися дітьми зі старих журналів, книг, а також виготовляти такі картинки самостійно. Зображення повинні бути виразними, барвистими, виконаними в одному стилі, а тому краще добирати комплекти картинок до того чи іншого літературного твору.
Тіньовий театр
Діти дуже люблять ігри, які нагадують театральні вистави, де одні діти є артистами, а інші - глядачами. Вплив на почуття дітей зростає, якщо слово поєднується зі сприйняттям яскравих зорових образів, із музикою і живописом.
У театрі тіней особливо чітко простежуються контури персонажів, характер їх поз і рухів. Спочатку виконавцем є дорослий, його дій за екраном діти на бачать. Техніка виконання, "оживлення" героїв залишається за екраном, невидимою для дітей, саме тому в них виникає відчуття "дива".
Це своєрідний вид лялькового театру. Тіньовий театр завжди радісна і бажана розвага у дошкільному навчальному закладі.
Ігри-драматизації з пальчиками
Пальчикові ігри і розваги - це захопливі й емоційні заняття з дітьми дошкільного віку, дуже корисні для розвитку мовлення дітей, творчої діяльності та дрібної моторики рук. Важливим фактором під час проведення пальчикових ігор є те, що розвиток мовлення та наслідування супроводжується віршами. Які легко запам'ятовуються та привертають увагу малят. Використовуючи пальчикові ігри під час розповіді потішок, забавлянок, дитина тренує пам'ять і набуває театральних навичок.
Рукавичковий театр
Ляльок для рукавичкового театру також можна виготовити власноруч.
Тулубом і основою ляльки є рукавичка: її одягають на руку, потім на вказівний палець одягають голівку ляльки. І тоді великий і середній пальці можуть зображувати руки персонажа.
Театр рукавиць
Під час оформлення використовують аплікацію зі шматочків щільної тканини яскравих кольорів (людину. Тварину, квітку тощо).
Дитяча творчість особливо яскраво проявляється під час використання таких театрів, тому що дитини може не тільки імітувати, але і творити.
Наступний вид театралізованої діяльності ігри-драматизації з ляльками
Ляльковий театр найбільш близький та доступний для маленьких дітей. Малят приваблюють "живі" ляльки, які рухаються та переносять їх у цікавий казковий світ іграшок, де все незвичайне.
Під час проведення вистави лялькового театру обов'язково потрібно використовувати музичний супровід і залучати дітей до виконання певних ритмічних рухів під музику або співання відповідних пісень.
Ляльковий театр - мистецтво синтетичне, він впливає на маленьких глядачів цілим комплексом художніх засобів. І хоча у сучасних умовах роботи дошкільних навчальних закладів не можна поставити великого. Складного спектаклю, але невеличкі казки, сценки, розіграні за допомогою улюблених іграшок або показаних на фланелеграфі персонажів важливо організовувати.
Театралізовані ігри завжди радують, іноді смішать дітей, тому що діти сприймають навколишній світ за допомогою образів, звуків, фарб. Тематика та зміст театралізованих ігор мають моральну спрямованість, яка міститься у будь-якому літературному творі, казці і повинна знайти місце в імпровізованих виставах. Улюблені герої стають для дошкільників зразком для наслідування: діти із задоволенням перевтілюються в улюблений образ і привласнюють собі його характерні риси. Самостійне розігрування дітьми ролей дозволяє формувати досвід моральної поведінки, уміння чинити відповідно до певних моральних норм. При цьому діти поряд з позитивними героями можуть наслідувати і негативних героїв. Педагогам необхідно вчити дітей об'єктивно оцінювати свої вчинки і не тільки наслідувати позитивних чи негативних героїв, а й уміти контролювати свою поведінку. Необхідно пам'ятати про те, що кожен образ, створений дитиною, є неповторним, тому що у цьому поєднуються характерні риси особистості дитини з рисами того чи іншого героя. Якщо вони не збігаються, однолітки допомагають, підказують, як саме необхідно виконати роль, щоб бути схожим на персонажа, а тому дитина непомітно для себе набуває позитивних рис персонажів. Виховний вплив театралізованих ігор посилюється тим, що їх тематика різноманітна і може задовольнити різнобічні інтереси дітей.
Різноманітність тематики, засобів зображення, емоційність театралізованих ігор дозволяють використовувати їх для розв'язання завдань основних змістових ліній: розвитку творчих здібностей та емоцій, розвитку фізичних якостей, ознайомлення з навколишніми явищами та природою,тощо. Якщо педагог уміло поставить запитання і проблемні завдання під час підготовки до театралізованих ігор, це спонукатиме дітей до творчого мислення, аналізу складних ситуацій, висновків та узагальнень, а також удосконалення мовленнєвих навичок. Естетично впливає на дітей і оформлення того чи іншого театралізованого дійства їх активна участь у створенні атрибутів і декорацій.
Кожен педагог у своїй діяльності повинен пам'ятати слова Ж.-Ж. Руссо: "У серце увійде лише те, що йде від серця", - і буди переконаним у тому, що нічого другорядного у житті дитини немає.